Blomqvist: “En borta-helg”

I helgen var vi på Norrlandsresa med laget. Vi mötte Modo och Luleå. På lördags morgonen lämnade vi Stockhagens IP kl.07.30. Bagarna packades ihop på morgonen och vi begav oss norrut. Det var som vanligt Mats, vår busschaufför, som körde oss. Mats ser alltid till att vi kommer till matcherna i tid och kör säkert. När det är en tidig avfärd brukar det vara många som sover de första timmarna på bussen, det var inget undantag den här gången. Jag däremot är inte så bra på att sova på bussen utan jag är vaken, lyssnar på musik, kollar sociala medier eller pratar med någon som är vaken.

Upp till Örnsköldsvik beräknar vi behöva sju timmar med stopp inräknat. Vi stoppade vid Tönnebro, som vanligt, för att Mats måste vila. Vi passar då på att gå på toa, ta en kort promenad eller kicka lite boll. När vi stoppar bussen brukar vi även starta ugnen som vi har med oss i bussen på resorna för att värma maten, så vi slipper stanna. Vi har dock ett litet problem just nu ugnen drar mer el än vad bussen klarar av. Ugnen går helt enkelt inte igång och vi var tvungna att stoppa i Sundsvall för att värma våran mat. Stoppet i Sundsvall tog ca 20 minuter och min mat var inte jättevarm men den gick helt klart att äta. Efter detta åkte vi vidare mot Örnsköldsvik. Fler och fler är vakna ju längre resan går, vi sitter och pratar, vissa pluggar och andra lyssnar på musik eller ser på en film. Vi anlände till Fjällräven Center två timmar innan matchstart vilket är när vi ska vara där. Vi packar av bussen och börjar förberedelserna för match.

Efter matchen brukar vi få en tid då alla ska vara på bussen igen för avfärd. Innan den tiden ska vi jogga ner, stretcha och duscha. Jag är som vanligt sist ur omklädningsrummet. Väl på bussen var det dags att äta igen. Vi åkte till Umeå för att sova där innan vi åkte vidare till Luleå dagen efter. I Umeå ska vi nämligen byta buss med AIK som har flugit till Luleå och tagit en buss därifrån till Umeå. Nästa dag var vi tvungna att åka 06.45 från hotellet för att hinna till matchen. Det tar tre timmar med buss till Luleå från Umeå. Jag gick upp 05.45 för att ta en promenad innan frukost. Det gör jag för att vakna till och komma igång på morgonen. Strax efter 06.00 serverade hotellet frukost åt oss. De öppnade dock inte sin vanliga frukost före 07.00 så vi fick light versionen men den frukosten vi fick fungerade bra. Vi var framme vid Coop Norrbotten Arena strax innan klockan tio.

Efter matchen hade vi gott om tid och vi hade beställt mat från en lokal restaurang då vi skulle flyga hem och inte kunde ta med ugnen på flyget. Vi hade tyvärr även fått lämna stereon i bussen. Vi åt och åkte mot Kallax, flygplatsen i Luleå. Vi checkade in och fick sätta oss och vänta på planet. Jag och några kollade på Modo-AIK matchen som fortfarande var igång. Det var väldigt skönt att flyga hem då jag vet hur lång bussresan från Luleå är, vi gjorde den förra säsongen. Flyget tar ca en timme och sen landade vi på Arlanda. Där vi hade ordnat med skjuts hem. Jag åkte till Stockan för att hämta min bil och packa upp min bag. Tror jag var innanför dörren runt 21.30. Det var skönt att det inte blev så sent då jag arbetade dagen efter. Det här är en borta helg för oss. Det blir mycket resande och logistik. Vi har tur som har vårt grymma ledarteam som sköter all planering och logistik.