Fotboll.com – Sveriges nya ”377”

Fotboll.com – Sveriges nya ”377”

Hur många som följer fotboll använder inte sidan 377 i Text-TV, fortfarande år 2017? Det finns gott om fotbollssajter på webben idag, men ingen har bevisligen varit tillräckligt bra och komplett för att majoriteten av fotbollsfans ska lämna den gamla klenoden, som funnits genom svensk TV sedan börjat av 80-talet.

I December 2016 fick två goda vänner och kollegor en idé om att skapa Sveriges mest kompletta webbplats med fotboll, som kunde ersätta just ”377”. Men visionen och planen växte snabbt och blev betydligt större än så! Varför inte samla så mycket som möjligt inom fotbollen på ett och samma ställe? Tjänsten skulle bli en given plats att besöka, oavsett vad inom fotboll man sökte.

Sju månader senare….

I månadsskiftet mellan Juli och Augusti 2017 lanserades den första beta-versionen av Fotboll.com och reaktionerna var många.

– Vi märkte genast ett stort intresse för tjänsten och vi fick oändligt mycket beröm från alla håll och kanter, det var till och med företag som var intresserade av att investera i projektet. Men vi är hittills fast beslutsamma att driva Fotboll.com enbart genom vår kärlek för projektet och med de egna medel vi har, säger Anders Karlsson som är administratören i projektet.

 

Ett betydligt större projekt än väntat

Huvudsyftet med projektet var naturligtvis att samla alla matcher, ligor och lag samt så mycket statistik som möjligt och sedan presentera det på ett överskådligt sätt. Vi ville skapa en bra struktur och användarupplevelse där man snabbt och enkelt kunde få tillgång till målservice och se alla dagens matcher, vi ville visa all fotboll på TV och även ge odds och speltips för så många matcher som möjligt från Sverige och Europa.

Det blev dock snabbt mer och mer komplext med all data som skulle samlas från så många håll.
–Vi var tvungna att utveckla ett system, bara för att kunna hantera all data på ett smidigt och säkert sätt. Därav drog projektet ut på tiden en hel del. Men vårt fokus låg på att göra allt ordentligt från början, så att tjänsten skulle vara så korrekt och felfri som möjligt vid lansering, säger Jens Westerlund som är den tekniska hjärnan bakom projektet.

Idag visar Fotboll.com matcher, resultat, tabeller, odds, TV-sändningar och omfattande statistik från 43 ligor, cuper och internationella turneringar. Du hittar allt från Allsvenskan, Superettan, Premier League, La Liga och Serie A till fotbolls-VM i Ryssland och de kval-matcher som spelas dessförinnan.

– Vi har idag över 70.000 matcher i databasen och det kräver en hel del arbete för att vi ska kunna presentera alla data på ett bra sätt. Vi ligger inte på latsidan direkt, säger Jens Westerlund.

Inte nog med det, Fotboll.com samlar även fotbollsnyheter från de största medierna i Sverige och Europa, just för att man ska slippa hoppa mellan medierna i förhoppningen om att inte missa något nytt. De har även skapat omfattande lagsidor för de största lagen i Europa, där man finner allt från lagens matcher, resultat, tabellplacering, spelartrupp, statistik samt officiella matchtröjor, kläder och prylar från respektive klubb.

Tjänsten växer och blir större

Fotboll.com är fortfarande i utvecklingsstadiet enligt grundarna och det finns mycket spännande som är på gång. I skrivande stund arbetas det med en app som så småningom ska finnas tillgänglig i både AppStore och Google Play. Appen kommer att vara kostnadsfri och fri att ladda ner för vem som helst.

I framtidsplanerna finns även sektioner för fotbollstransfers och Silly Season, biljettsök till matcher samt kompletta fotbollsresor.

Men hur finansieras ett massivt projekt som detta?

– Det finns tjänster som tar betalt bara för att ge korta analyser och speltips på 300 ord, men vi tycker inte att användaren ska behöva betala för något som är självklart inom fotboll och speltips som aldrig kan lämna några garantier. Vi har i stället valt att finansiera vår tjänst med reklamintäkter och samarbeten, men vi försöker göra det på ett smart och snyggt sätt, utan att störa användaren för mycket, säger Anders Karlsson.

Han tillägger också att han avskyr de stora mediernas popups som tar över hela webbplatser och att det är något som aldrig kommer att finnas på Fotboll.com.

 

Artikeln i samarbete med fotboll.com

Kommentarer

Kommentera