Från och med den 1 mars och fram till den 25 maj är vårens nya storsatsning på e-sport igång. eAllsvenskan är en del av EA Sports Global Series och matcherna sänds på Dplay. Tolv av Sveriges största elitfotbollsklubbar gör upp om titeln.
eAllsvenskan lanserades av Discovery Networks Sweden och Eurosport tillsammans med Svensk Elitfotboll samt Dreamhack. I eAllsvenskan deltar tolv lag med professionella FIFA-spelare i Sveriges största professionella FIFA-tävling. Tolv klubbar från Superettan och Allsvenskan gör upp om titeln och en rankning i kvalet till världsmästerskapet eWorld Cup.
De deltagande klubbarna är AIK, Djurgårdens IF, Hammarby IF, Örebro SK, Östersunds FK, GIF Sundsvall, Örgryte IS, BK Häcken, Helsingborgs IF, Jönköpings Södra IF, Malmö FF och AFC Eskilstuna. Varje klubb har mellan två till fem professionella FIFA-spelare som deltar i elva ligamöten och i playoff. I laget finns även en spelande coach. Djurgårdens eFotbolls-trupp består enbart av Stockholmare: Rami Anez Aahmed, Alexander Cruz Olsson, Johan Blom och Emil Berggren som även är lagkapten.
Vinnaren i varje möte är laget som vinner totalen av de två matcherna. I grundserien möter alla varandra, men enbart åtta lag går vidare till slutspelet där totalvinnaren koras. Den 25 maj spelas finalen på Annexet i Stockholm. Det vinnande laget blir svenska mästare, tilldelas 250 000 kronor och förbättrar sin rankning i kvalet till eWorld Cup. Den totala prispotten uppgår till 500 000 kronor. eAllsvenskan spelas på EA SPORTS FIFA19 på Playstation 4 i FIFA Ultimate Champions Mode. Matcherna kommer enbart att sändas på Dplay och det går att betta på de olika lagen genom olika casinon utan registrering och omsättningskrav eller spelbolag som erbjuder sportsbetting. Att spela på odds i eAllsvenskan fungerar likadant som när man spelar på vanlig fotboll.
E-sport är framtiden
Att underhållning börjar bli allt mer digital syns tydligt om man exempelvis ser på hur ett nätbaserat casino utan registrering attraherar svenskar. Digital underhållning är framtiden på många sätt och intresset för e-sport växer kraftigt över hela världen. Enligt beräkningar lockar e-sportseventen som sänds varje vecka en stor publik och enbart Super Bowl samt VM-finalen i fotboll beräknas ha fler tittare. Mats Enquist som är Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll håller med om e-sportens framtid:
– Det är dags att ta e-sporten på allvar och inse möjligheterna med att ha ett starkt varumärke även i den här världen. Det ligger helt rätt i tiden och jag är glad att klubbarna vill vara med på det här tåget. Det ska bli spännande att följa och jag tror verkligen att eAllsvenskan kan bli något riktigt stort, säger Mats Enquist i ett pressutskick.
I samma pressutskick som ovan förklarar Dreamhacks representant hur deras organisation ser på sambandet mellan vanlig fotboll och e-fotboll:
– Vi har en stor möjlighet att göra något bra av det här och samtidigt knyta an e-sporten med den riktiga fotbollen en gång för alla och attrahera nya målgrupper för varandra. Det kommer i slutändan gynna alla, säger Tomas Lyckedal, Chief Strategy Officer på Dreamhack.
Enligt rapporten Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 som genomfördes av rådgivningsföretaget PwC ser e-sport en global årlig tillväxt på cirka 20 procent. Det innebär att e-sporten kommer att omsätta 1,6 miljarder dollar år 2022. Tillväxten som förutspås beror till stor del på att e-sporten lockar en ung målgrupp som inte vänder sig till traditionell underhållning.
Rapporten visar att den totala omsättningen i e-sporten under 2017 var 620 miljoner dollar, vilket är en ökning med nästan 44 procent från 2016. Enligt rapporten är virtual reality den sektor som kommer att öka mest utöver e-sport. Spel i virtual reality finns det redan gott om på till exempel casinoutanomsättningskrav.se och fler förväntas utvecklas under året. Enligt undersökningen kommer virtual reality att få ett stort genomslag de kommande åren.