I september stod det klart att Svensk Innebandy fortsätter sitt samarbete med företaget Newbody. Det påskrivna avtalet gäller för ett år och förhoppningen är att det kommer att gynna hela innebandysverige.
Svensk Innebandy har samarbetat med Newbody under flera år, så förlängningen av avtalet är inte särskilt förvånande. Genom Newbody kan barn och ungdomar tjäna pengar till laget genom att sälja lättsålda produkter som strumpor, underkläder och olika klädesplagg.
I Sverige säljs det över två miljoner paket med Newbody-kläder varje år och 95% av alla kunder uppger att de är nöjda med kvaliteten på kläderna. Genom företagets andra märken, Spicy Dream och Home Seremonies går det även att sälja kryddor och grilloljor eller doftljus och andra produkter till hemmet.
Det är bara skolklasser och föreningar som får sälja produkter från Newbody, vilket innebär att konkurrensen är låg. Företaget har varit aktiva sedan 1987 och har sedan starten kämpat för att alla barn och ungdomar ska få idrotta utan att det blir en klassfråga. Klassresor, cuper och träningsläger kan finansieras med inkomster från försäljning, så att alla barn och ungdomar kan följa med.
Det nya avtalet innebär att Newbody kommer att medverka kring SM-finalen och och att Svensk Innebandy marknadsför Newbodys olika produkter och koncept genom sina digitala kanaler.
Svensk Innebandy tror att deras samarbete med Newbody påverkar idrotten positivt på flera olika sätt. Så här uttalade sig föreningen om det nya avtalet:
– Det här gynnar hela innebandysverige på ett positivt sätt. När föreningar vill ha extra pengar i kassan är det enkelt att gå genom Newbody och skapa mervärdesförsäljning. Jag har alltid gillat deras koncept, som hjälper föreningar på bästa sätt, säger Svensk Innebandys marknads- och arrangemangschef Stefan Jonasson.
Newbody har också uttalat sig om samarbetet och säger följande om det förlängda avtalet:
– Innebandy är Sveriges folksport och vi är både glada och stolta över möjligheten att få vara en del av innebandyrörelsen. Förbundets målsättning att alla, oavsett ålder, kön och ursprung ska vara välkomna gör innebandyn till mer än en sport. För oss är det viktigt att kunna bidra till glädjen medlemmarna i lagen upplever när de tillsammans kämpar för att uppfylla mål och drömmar, säger Maria Hagelqvist, föreningsansvarig på Newbody.
Lag, föreningar och skolklasser som vill sälja produkter sätter först upp ett mål som de vill uppnå. Sedan kan alla lag- och föreningsmedlemmar eller klasskompisar börja sälja produkterna genom kataloger eller sina egna webbutiker. En administratör håller koll på hur mycket alla säljer för och kan ge stöd där det behövs. Newbody försöker alltid förenkla försäljningen och administrationen, eftersom det ska vara lätt för yngre personer att lyckas med försäljningen.