Hur branschen tillåter fotboll att blomstra
Fotboll och hasardspel har varit sammanlänkade under lång tid. Det är en av de mest satsade sporterna, både online och utanför, och lördagseftermiddagens betting är lika mycket en del av det vackra spelet som en bit paj i halvtid.
Under åren har detta förhållande vuxit till en miljardindustri, och sju av de 20 Premier League-lagen har spelbolag som sina främsta tröjsponsorer. Det skulle vara svårt att hitta en toppklubb i Europa som inte hade en officiell spelpartner. Det betyder att miljarder pund läggs in i spelet, vilket hjälper ligor som Premier League att växa.
Ett exempel på hur bra det kan vara
West Ham är ett bra exempel på detta. Efter att ha skrivit på ett avtal på flera miljoner pund med Betway för några år sedan kunde de anställa en ny manager och nya spelare, vilket ledde till en av deras mest framgångsrika säsonger de senaste åren.
Sponsring är ett viktigt sätt för idrottslag att tjäna pengar, men större varumärken med mer pengar att spendera fungerar vanligtvis inte med mindre lag. Sportspelbolag ger å andra sidan dessa mindre klubbar en chans att tjäna pengar på sponsring. Det behöver inte enbart vara bettingsajter, även casinosidor som de du hittar på casino.se svenska casino sida kan vara till stor fördel.
Eftersom deras målkunder är sportfans som tittar på dessa spel, är dessa företag villiga att betala mycket pengar för att ha sitt varumärke i rampljuset. Detta hjälper till att minska klyftan mellan resurserna hos fotbollskraftverk som Manchester United och Liverpool och andra klubbars resurser, särskilt de som inte är i Premier League just nu.
Dessa spelbolag betalar också för annonser vid sidan av stadionplaner, vilket ger ännu mer pengar till dessa lag. När duktiga och dyra spelare köps in kan detta vara bra för ligan som helhet. Det låter också klubbar ge sina spelare de bästa platserna att träna på och ge sina fans de bästa arenan.
Är det en bra sak för sporten?
Tja, det faktum att mycket pengar går in i spelet är självklart bra för sporten. Det betyder att lag i Premier League kan köpa de bästa spelarna, vilket gör ligan mer tilltalande för fans över hela världen.
En del av pengarna går också till de lägre ligorna. Under de senaste 20 åren har Premier League lagt mer än 300 miljoner pund på gräsrotsfotboll genom Football Foundation. Enskilda klubbar har också lagt mycket pengar på lokalsamhällen och icke-ligaklubbar.
Det kommer alltid att gå upp, särskilt när mer pengar kommer in i spelet, både för män och kvinnor. När damspelet blir mer populärt kan en liknande relation växa fram, vilket skulle hjälpa andra spelmärken att nå en ny publik.
Moon Bingo och andra stora spelmärken riktade sig mer till kvinnor, men framväxten av Women’s Super League kan vara perfekt för dessa varumärken. Eftersom fler kvinnor tittar på damfotboll kan bingomärken, kasinosajter och naturligtvis bookmakers börja göra affärer med stora lag som Arsenal, Manchester City och Manchester United. Det finns redan nu flera diskussioner om damfotboll håller på att bli lika stor som herrfotboll både i Sverige och internationellt.
Det råder ingen tvekan om att klubbar kommer att tänka på detta när de börjar ta in mer pengar till damspelet. Eftersom spelande redan är en stor del av fotbollen kan det vara mer en fråga om när än om detta kommer att ske.
Vissa WSL-lag har redan spelsponsorer, och fler skulle definitivt göra damspelet starkare. Liksom cricket skulle det också hjälpa damernas spel att hantera och växa i osäkra tider.
Som ett resultat av detta letar andra sporter nu efter sätt att arbeta med spelmärken för att tjäna pengar. De största sporterna i USA är ett bra exempel på detta. I år tillkännagav NBA en ny bettingpartner. Andra sportligor, som NHL och MLB, har gjort liknande affärer under det senaste året eller så.
För fotbollen fortsätter de att arbeta med branscherna på nya sätt. FA-cupens avtal med en bookmaker för att livestreama spel kan vara något som Premier League försöker kopiera på något sätt, och vadslagningsplattformar kan börja byggas in i en klubbs hemsida eller stream.
Om dessa sponsringar sedan förbjöds och togs bort skulle vissa lag kunna förlora mycket. Företag som säljer tobak och alkohol var tidigare stora sponsorer av fotboll, men de får inte göra det längre. När detta hände blev spelbolag en av huvudsponsorerna, men om de också förbjuds kommer många lag att ha väldigt få sätt att tjäna pengar genom sponsorer. Om man tog bort sponsorer inom betting och casinovärlden så skulle man ganska snart behöva vända sig till privata sponsorer, vilket redan idag är ett problem enligt många då vissa diktaturer har stort ägandeskap av fotbollsklubbar i stora ligor.
Vem vet var relationen kommer att ta vägen härifrån, men en sak är säker: den kommer att bli starkare på något sätt under de närmaste månaderna och åren, vilket bara kommer att hjälpa klubbar, oavsett om de är för män eller kvinnor, ekonomiskt. Och eftersom fler klubbar har problem än någonsin tidigare kan det bara vara bra för dem.