-1.7 C
Stockholm
lördag, november 23, 2024
HemÖVRIG SPORTKommersialisering av sport

Kommersialisering av sport

Publicerad:

Liknande artiklar

Viggan/Waxholm straffade Haninge

HOCKEY Viggan/Waxholm hade två raka förluster med sig när...

Täby mäktade inte med Pixbo

INNEBANDY Täby FC:s damer gjorde entré i hemmaborgen med...

SDE föll i Stockholmsderbyt

HOCKEY SDE lyckades spela in tre av sex poäng...

Tredje perioden kostade Vallentuna poängen

HOCKEY Vallentuna hade läget under kontroll, även om man...

”Gruset i maskineriet” fortsätter för Wings – femte raka förlusten

HOCKEY Senast Wings vann en match var 20 oktober,...

Sponsring växer mer och mer inom idrott och sport både räknat i pengar och i omfattning. Det är numera en självklarhet för företag att synas på olika idrottsevenemang. Eftersom traditionell media numera återfinns mestadels på Internet och då Internet självt – särskilt sökmotorer som Google och sociala medier – är väldigt krävande för annonsörerna har intresset för och attraktiviteten av idrottsevenemang ökat än mer för marknadsförarna. Med ett ökat intresse för sponsring har en professionalisering av fenomenet följt.

Bakgrund till kommersialiseringen av sport

Kommersialiseringen av sport började när idrottsevenemang blev populära nog för att kunna sälja biljetter till och i samband med detta dyker de första professionella idrottsmännen och lagen upp vilket ökar intresset än mer och med TV:s intåg kommer möjligheten att sälja reklamplatser på idrottsevenemang som når de breda massorna och de reklamplatserna är än idag några av de dyraste reklamplatserna i samhället som stort.

Globaliseringen av varumärken

Under slutet av 1900-talet slog fenomenet med globalisering igenom fullt ut och den som rest runt lite i världen slås ofta av hur många varumärken numera finns att tillgå nästan överallt. Dessa varumärken är också de som sponsrar idrottsevenemang mest då de vet att deras målgrupp följer sport och de vet att de stora världssporterna som till exempel fotboll följs av människor överallt.

Vadslagning och spel

Med idrottens spridning till de breda folklagren följde vadslagning och spel i dess fotspår.

Vadslagning och spel på sport är en indirekt följd av kommersialiseringen av sport. Vinster från spel på sport kan användas för att finansiera byggandet och driften av idrottsarenor, för att finansiera enskilda idrottsmäns verksamhet och resor, för att finansiera ungdomsverksamhet inom idrott – vilket är vanligt i Sverige, samt vara en god källa för skatteintäkter för staten – vilket också är fallet i Sverige. Historiskt har vadslagning och spel på sport varit föremål för monopol i Sverige. Två stora bolag – Svenska Spel och ATG – har totalt dominerat marknaden fram till Internets genombrott då möjligheterna till spel online öppnades och en mängd nya spelbolag gjort entre på den svenska marknaden.

Dessa spelbolag konkurrerar genom att de kan sätta bättre odds än de statligt kontrollerade bolagen, de tillåter spel på ett större antal sporter, håller öppet dygnet runt och möjliggör spel via mobiltelefon och surfplatta.

Även spelbolagen tillför pengar till idrottsrörelsen genom att vara väldigt aktiva som annonsörer av idrottsevenemang. Det är självklart så att som aktiva annonsörer på idrottsarenor och vid andra sportevenemang har spelbolagen en lysande möjlighet att nå sina befintliga och potentiella kunder.

Framtiden för idrottens kommersialisering

Det finns ingen anledning att tro att kommersialiseringen av idrott kommer att minska framöver. Det är alldeles för stora pengar som står på spel för att idrotten ska av kommersialieras. Det är inte bara annonsörer och idrotterna själva som tjänar på annonseringen. Det är också hundratusentals personer som är sysselsatta i verksamheter som försörjs av kommersiell idrott, annonsering, spel på sport, marknadsföringsagenturer med flera aktörer inom sektorn.

Sammanfattning

Kommersielaisering en av idrotten började med att den blev folklig och kunde sälja biljetter till de idrottsevenemang som organiserades. Kommersialiseringen ökade med att sport tog plats i TV-tablåerna där värdet av annonser och marknadsföring ökade än mer. Marknadsföringsevenemang i samband med idrott såsom VIP-läktare, mat och dryck på annonsörens bekostnad med mera blev ett nytt kommersiellt fenomen. Slutligen har spel och dobbel på idrott över Internet ökat graden av kommersialisering än mer. Idrotten tjänar stora pengar på allt detta och det är alldeles för många personer som är beroende av kommersiell idrott för att vi ska tro att fenomenet ska avta. Vi förutspår istället en tilltagande kommersialisering av idrotten.

FOTO: pixabay.com

/Anders S

Nyhetsbrev

- Få senaste nytt direkt på mailen

- Missa inga tävlingar eller utlottningar

- Följ dina favoritlag i norrort

Senaste nyheter